

Kedy sa oplatí Plug-in Hybrid a kedy radšej Hybrid? (VIDEO)
Hybridné autá sú dnes veľmi populárne aj na Slovensku. Presnejšie povedané, čisto spaľovacie autá začínajú byť skôr zriedkavosťou a hybrid vrátane plug-in verzie je ten správny kompromis medzi tým, ako dosiahnuť nižšie prevádzkové náklady a pritom nebyť obmedzený dojazdom.
V tomto článku vysvetlíme rozdiel medzi vozidlami Plug-in Hybrid a Hybrid a tiež ukážeme, čo sme namerali pri našich testoch.
Hybridné vozidlo
Čisto hybridné vozidlo obsahuje dva motory – spaľovací a elektrický. Pre elektrický je k dispozícii batéria s menšou kapacitou, ktorá sa nabíja len s využitím kinetickej energie poháňaného vozidla. Nabíjanie sa realizuje cez generátor pri brzdení, prípadne pri zjazde dole z kopca. Obyčajne sa pritom elektrický motor s batériou využíva aj pri štartovaní a rozbiehaní vozidla.
Hybridné vozidlo dosahuje potom dojazd na čistú elektrinu niekoľko stoviek metrov až jednotiek kilometrov. Zároveň sa elektrický motor využíva vtedy, ak potrebujete ten najvyšší výkon – napr. pri predbiehaní vozidla alebo sa naopak pohybujete nízkymi rýchlosťami v meste. Batéria sa teda nabíja rekuperáciou, pričom sa kinetická energia premieňa na elektrickú a tá sa uchováva v batérii. Súčasné hybridy sú väčšinou sériové, teda súčasne pracuje spaľovací motor a vyrába elektrickú energiu pre elektrický motor.
Úroveň rekuperácie má vodič obyčajne možnosť nastaviť. Môže sa to urobiť vo viacerých stupňoch napr. pádlami pod volantom. V prípade niektorých vozidiel sa rekuperácia nastavuje len v dvoch stupňoch (režim D a B). Ak použijete adaptívny tempomat, potom sa úroveň rekuperácie podriaďuje automatickému režimu.
Spaľovací motor je v prípade hybridných vozidiel najčastejšie zážihový, teda ako palivo používa benzín. Existujú ale aj kombinácie elektrina-nafta, sú to však ojedinelé prípady kvôli technickej náročnosti.
Plug-in Hybrid
Na rozdiel od hybridného vozidla má Plug-in Hybrid možnosť nabíjať batériu externým spôsobom. Môže to byť nabíjanie z bežnej elektrickej zásuvky 230 V, ktorá je široko dostupná. Tento spôsob dosiahne výkon nabíjania okolo 2,0 – 2,2 kW max. (v prípade Tucsonu) a plné nabitie batérie môže trvať aj viac hodín. Kratšiu dobu nabíjania dosiahnete s využitím wallboxu alebo na verejnej nabíjačke. Existujú aj modely PHEV, ktoré sú vybavené DC nabíjaním a tam nabijete batériu v aute za menej ako polhodinu.
Kapacita batérie pri plug-in vozidle je pritom oveľa vyššia ako pri bežnom hybride. Plug-in hybridné vozidlo potom prejde niekoľko desiatok kilometrov, pri niektorých vozidlách je to aj sto kilometrov. Na túto vzdialenosť vám potom Plug-in Hybrid slúži ako elektrické auto, jazdíte totiž len na batériu.
Bežný dojazd vodičov na Slovensku je podľa prieskumu 58 km, a preto pri každodennom nabíjaní naozaj Plug-in vozidlo funguje ako elektromobil. Na rozdiel od neho však nie ste obmedzovaní dojazdom. Pokiaľ napr. cez víkend potrebujete jazdiť viac, nie je to žiadny problém – jazdíte so spaľovacím motorom. Prepnutie medzi pohonom na elektrický a na spaľovací motor ani nepocítite. Inak batériu v plug-in hybride neminiete celkom do nulovej kapacity, elektrický režim sa zastaví zhruba pri zostávajúcej kapacite 13 %.
Navyše, Plug-in Hybrid po spotrebovaní energie z batérie, získanej z externej siete, stále funguje ako hybrid – ak teda brzdíte, stále nabíjate batériu a opäť môžete časť cesty absolvovať čisto na elektrickú energiu alebo máte zásobu na prípady, keď budete elektrickú energiu potrebovať. Napr. vtedy, ak potrebujete viac výkonu alebo ak sa plánujete vozidlom odviezť na miesta, ktoré sú už v zahraničí označené ako nízkoemisné. Plug-in Hybrid má obyčajne tlačidlo, ktorým plánovane vynútite jazdu len na elektrickú energiu s nulovými lokálnymi emisiami. Je zrejmé, že určenie častí miest ako nízkoemisných zón dorazí aj na Slovensko.
Efektívnejšia jazda s hybridným vozidlom
Ak máte hybridné auto (vrátene Plug-in verzie), môžete jazdiť efektívnejšie, ako s čisto spaľovacím motorom. Obyčajne majú hybridné autá zobrazenie toho, ako sa využíva celý systém a ako putuje energia medzi batériou a pohonom. Ak teda chcete jazdiť efektívnejšie, je dobré to sledovať a snažiť sa čo najviac rekuperovať energiu namiesto tradičného brzdenia. Rovnako tiež vidíte na tomto zobrazení, že ak budete ostro akcelerovať alebo použijete režim Sport, do pohonu sa vždy zapojí aj spaľovací motor a spotrebujete pohonné hmoty.
Toto sledovanie systému funkcie toku energie postačí len na krátky čas, za mesiac si na efektívnu jazdu s hybridným vozidlom zvyknete a budete to robiť automaticky. Takto môžete dosiahnuť úsporu okolo 30 % v porovnaní s autom s čisto spaľovacím motorom.
Z hľadiska údržby a servisu hybridného vozidla je to prakticky rovnaké, ako keď máte auto s čisto spaľovacím motorom. Elektrický motor prakticky servis nepotrebuje (nemení sa tu napr. olej), nie je potrebné špeciálne sa starať o batériu. Výrobca poskytuje na batériu záruku 8 rokov alebo 160-tisíc km, podľa toho, čo nastane skôr. Navyše, jazda hybridným autom je ekologickejšia, pri elektrickej jazde auto neprodukuje žiadne lokálne emisie.
Na strane nevýhod hybridného vozidla je potom prakticky len to, že takéto auto je drahšie ako auto výlučne so spaľovacím motorom. To dvojnásobne platí o plug-in hybridnom aute.
Výhodou hybridného auta v porovnaní s čisto elektrickým je to, že nie ste nijako obmedzení v tom smere, že by ste museli auto nabíjať a míňať na to čas napr. pri jazde na dlhšie vzdialenosti. Ak potrebujete prejsť dlhšiu vzdialenosť, len jazdíte a viac používate spaľovací motor. Pritom ale stále platí, že aj tu funguje rekuperácia energie, a teda aj pri dlhšej vzdialenosti pri hybride šetríte palivo.
Konkrétny test
Na to, aby sme si vyskúšali, ako to v praxi funguje, sme si požičali dve autá Hyundai TUCSON. Jedno ako hybridné (TUCSON HEV 20th ANNIVERSARY PREMIUM), druhé vo vyhotovení Plug-in Hybrid (HEV STYLE). Obe autá majú rovnaký spaľovací motor – 1,6 T-GDi, prevodovka je 6-stupňová automatická a obe testované autá majú pohon 4×4.
V prípade hybridnej verzie je k spaľovaciemu motoru pripojený aj synchrónny elektrický motor s permanentným magnetom. Jeho výkon je 47,7 kW a krútiaci moment 264 Nm. Batéria má kapacitu 1,49 kWh a napätie 270 V. Celkový systémový výkon tohto vozidla je potom 158 kW (215 koní) pri 5500 ot/min.
Pre Plug-in hybridnú verziu Hyundai TUCSON máme k spaľovaciemu motoru synchrónny aj elektrický motor s permanentným magnetom s výkonom 72 kW a krútiacim momentom až 304 Nm. Li-Ion batéria má kapacitu až 13,8 kWh a 360 V. Batériu je možné nabíjať cez adaptér Mennekes a maximálny nabíjací výkon je 7,2 kW. Podľa normy WLTP je potom dojazd pri plne nabitej batérii na čisto elektrickú jazdu 62 až 65 km.
To, že batéria má v prípade Plug-in Hybrid vyššiu kapacitu znamená, že má aj väčšie rozmery. Preto je tu o niečo menší batožinový priestor a tiež o niečo menší je objem palivovej nádrže. Konkrétne pre Tucson HEV je základný objem batožinového priestoru 616 litrov a objem nádrže 52 litrov. Pre Tucson PHEV je základný objem batožinového priestoru 558 litrov a palivová nádrž má 42 litrov.
Obe autá sme testovali v mesiaci júl, a to pri denných teplotách okolo 30 °C. Pri teste sme sa nijako neobmedzovali, automatickú klimatizáciu sme mali nastavenú na 22 °C. Jazdili sme po meste, ale aj na okresných cestách a tiež na diaľnici. Vždy sme pritom využívali maximálne povolené rýchlosti. S TUCSON PHEV sme prešli 653 km, s TUCSON HEV zase 337 km. Plug-in Hybrid sme nabíjali tak, že cez deň sme jazdili a auto sme nabíjali počas noci. Nabíjali sme na wallboxe s výkonom 7,2 kW, ale aj na domácej 230 V nabíjačke s výkonom 2,1 kW. Dlhšia doba nabíjania pri 230 V zásuvke nie je problém, noc je na nabitie batérie dosť dlhá. Ráno sme tak vždy mali naplno nabitú batériu.
Našou výhodou je to, že máme k dispozícii garáž s 230 V zásuvkou a tiež sme nabíjali dodávaným káblom na AC nabíjačke ZSE, ktorá je v blízkosti domova. V dodávke TUCSON PHEV je aj 230 V nabíjačka, nemusíte teda nič dokupovať.
Vyhodnotenie
S vozidlom TUCSON PHEV sme dosiahli priemernú spotrebu okolo 4,0 litra/100 km. Ak by sme sa pohybovali viac v rámci mesta a menej na diaľnici, potom by bola spotreba na úrovni okolo 3,3 litra/100 km, čo je super.
Pre TUCSON HEV sme namerali priemernú spotrebu okolo 8,1 litra/100 km, opäť platí, že pri pohybe viac v mestskom prostredí a v inej časti roka bez klimatizácie by sme klesli so spotrebou pod 7 l/100 km.
Kedy sa vyplatí Plug-in Hybrid?
Podľa konfigurátora na stránke Hyundai.sk je cena pre TUCSON Hybrid vo výbavovej verzii STYLE bez ďalších doplnkov 36 740 eur. To isté vozidlo v rovnakej výbavovej verzii, ale s motorizáciou Plug-in Hybrid, je za 40 390 eur. To je rozdiel 3650 eur, o ktoré je Plug-in verzia drahšia ako čistý Hybrid. Ako sme ukázali našimi testami, reálna spotreba Plug-in Hybridu môže byť zhruba polovičná v porovnaní s čistým hybridom. Platí to vtedy, ak máte na to pripravenú infraštruktúru, teda možnosť každý deň nabíjať svoje vozidlo a budete to naozaj robiť.
Len pripomeňme, že hodnota na nabitie batérie s kapacitou 13,8 kWh je pri tarife DD2 pre domácnosti (0,0966 eur/kWh) len okolo 1,33 eura. A za túto sumu prejdete reálne viac ako 50 km. Navyše máte možnosť využiť fotovoltiku na dome a nabíjať zadarmo.
Ak budeme uvažovať so sumou za benzín Natural 95 okolo 1,5 eura/liter a ročnom nájazde okolo 20 000 km, potom zhruba po niečo vyše štyroch rokoch sa vám rozdiel v cene medzi Plug-in Hybrid a Hybrid vozidlom vyrovná a ďalej už bude pre vás výhodnejšie vlastniť Plug-in Hybrid. Navyše, infraštruktúra pre nabíjanie vozidla na Slovensku rastie a nabíjačky sa stávajú bežnou výbavou parkovísk pred nákupnými a obchodnými centrami.
Nabíjanie na verejných nabíjačkách je však o niečo drahšie, ako keď si auto nabíjate u seba doma. Napr. v prípade ZSE Drive je pri programe ECO s nulovým mesačným poplatkom suma za 1 kWh pri štandardnom AC nabíjaní na hodnote 0,39 eura/kWh. Nabitie batérie TUCSON Plug-in Hybrid s kapacitou 13,8 kWh vás tu tak stojí 5,38 eura. Pre iné programy s mesačným programom od 12,90 eura je potom cena za AC nabíjanie 0,29 eura/kWh a plné nabitie batérie pri Plug-ine vás stojí 4 eurá.
Celkovo podčiarknuté a zrátané, naším favoritom v tomto súboji je Hyundai TUCSON Plug-In Hybrid, ktorý si nabíjame doma v garáži. Jazdí sa s ním lacnejšie, ekologickejšie a má aj vyšší výkon. V dlhodobom meradle je tak výhodnejší.
Podobné články
Touchit má nový web!

Garmin Index Sleep Monitor: Riešenie pre tých, čo nechcú spať s hodinkami (RECENZIA)

Huawei Watch GT 6 Pro: Špičkový dizajn, nové funkcie, dlhšia výdrž (RECENZIA)

Nová GLC prichádza aj vo výbave interiéru s vegánskym certifikátom

IAA: Mercedes-Benz GLC s umelou inteligenciou a vylepšeným zážitkom

Bosch: Auto súčasnosti je plné softvéru a my presne vieme, čo má robiť
